Det finns mängder av guider och planeringslistor att ladda hem gratis från internet. Listor som gör det enklare att genomföra den bröllopsplanering som sker inför alla bröllop. Det är lätt att ivra sig till att börja planera saker långt i förväg – och samtidigt glömma det som behöver ordnas precis inom kort. Listorna är bra men kom ihåg att även göra upp vem som gör vad och vem som är övergripande ansvarig. Se mer om bröllopsplanering här.
Värdparet
Vad värdparet förväntas göra kan variera kraftigt från bröllop till bröllop. Det är lätt att som brudpar förvänta sig att värdparet ska hålla i festen, vara toastmaster och planera det som ska hända. Men är det även värdparets ansvar att sätta ihop bröllopshäfte? Är det de som ska se till att alla gäster blir fotograferade? Det räcker alltså inte att utse värdpar. Ni måste sitta ner och bestämma vad ni förväntar er av dem och hur stora ”fria tyglar” de har. Planering är A och O.
Tärnorna
Att välja tärnor är något som ligger tidigt i bröllopsplaneringen. Är det små barn som ska vara tärnor brukar deras uppgift enbart sträcka sig till själva vigseln. Men är det vuxna brukar det även handla om att vara brudens ”högra arm” under hela bröllopsdagen. Inte sällan är de med hos frisören, under transporten osv. Om det ska vara små barn som är tärnor bör man alltså ta med i bröllopsplaneringen vilka andra som kan hjälpa till med de praktiska göromålen under dagen.
Föräldrarna
Har ni goda relationer till era föräldrar så ta med dem i bröllopsplanering redan tidigt. De kan vara ovärderliga oavsett vilken hjälp som behövs. De blir ofta lite ”allt i allo” och kan hjälpa till med både idéer, planering och struktur. Men bestäm er tidigt för vad ni vill ha hjälp med och vad ni inte vill ha hjälp med. Det är inte allt för sällan som föräldrarna tar mer plats än vad brudparet önskar…
Spindeln i nätet
Vem är spindeln i nätet för er bröllopsplanering? Är det bruden, brudgummen eller kanske värdparet? Vem är det som ska driva projektet framåt och se till att allt blir gjort? Det bör absolut finnas en eller två ansvariga. Om ni själv inte hittar någon lämplig finns det företag som just jobbar som bröllopsfixare och bröllopssamordnare.